Death Note

55000-36

På japanska: Death note
På engelska: Death note
Författare: Story: Tsugumi Ooba  Teckare: Takeshi Obata
Genre: Drama, dekare 


En dag hittar en pojke vid namn Light en ”notebook” vid skolan. Det är egentligen inget speciellt med den förutom att det står: Death note på den… Light tar med sig denna boken hem och får snart inse att just den boken för med sig något speciellt nämligen en Shinigami (dödsgud) som bara Light har möjlighet att se. Men Shinigamins och ”death notens” hjälp kan han ta död på personer bara genom att veta deras namn och hur dom ser ut. Light vill använda detta för att skapa en bättre värld att leva i, genom att döda alla de kriminella som finns i Japan. Men många hemligheter döljer sig bakom hur man ska använda ”death noten” och Lights enda hjälp är hans Shinigami som inte vill berätta allt för mycket. Snart börjar polisen kolla upp vet det är för någon som dödar alla förbrytare och vill få fast honom. I jagandet får dom hjälp av en person som kallar sig L, som aldrig har visat sig öppet för allmänheten och har aldrig berättat sitt fulla namn. Inte nog med att Light får svårigheter med att handskas med denna mannen så får han snart reda på att hans egen pappa är med i letandet efter personen som dödar förbrytarna, personen som allmänheten har börjat kalla för: KIRA.

 

Mer tänkte jag inte skriva för jag tyckte det sammanfattade rätt bra hur början av serien ser ut. Just nu har jag sett till episod 14 och då händer det lite mer grejer än i början, men det tycker jag att ni borde ta reda på själv. En riktigt bra serie tycker jag att det här är. Även om dekare inte är riktigt min grej så tycker jag om denna rejält mycket. Kanske är det för att jag får en annan känsla då jag ser den än då jag ser/läser andra manga dekare. Eller så kanske det är för att den inte är helt verklighetstrogen då det gäller att Shinigamis kommer ner till vår värld för att hjälpa folk att döda med hjälp av ”Death notes” som det räcker att skriva ens namn i för att göra sig av med personen. Så det är en annorlunda historia men jag gillar den skarpt. Hur historien går längre fram vet jag ingenting om, men hur det slutar vill jag verkligen få reda på.

 

Denna serien kan rekommenderas till dom som gillar dekare som t.ex. Mäster detektiven Conan (om jag nu ska nämn någon serie som finns på svenska) men jag tror även att den kan passa andra grupper av människor. Själv som jag nämnde är jag inte så förtjust i dekare men denna gillade jag riktigt mycket, så man borde ge den en chans. Den har ju blivit rätt känd på sista tiden.

 
Andra serier av Takeshi Obata:
Hikaru no Go
Puppet Master Sakon
Cyborg G-chan
Mer info om Death Note:
Death Note finns som anime och sänds fortfarande men det ser ut som att den kommer att stanna på 26 episoder.
Death Note mangan är än så länge 12 volymer
Death Note finns som live action movie

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback