Annorlunda Tv-spel

Såhär på min föelsedag när jag sitter hemma och inte har något att göra för att alla är på jobbet/skolan tänkte jag skriva om något som jag tycker är riktigt kul: Japanska tv-spel. Inte såna där vanliga grejer som man använder en handkontroll till utan några helt andra grejer.

DDR (Dance Dance Revolution) 
http://www.youtube.com/watch?v=RnDZ9zNzwoQ
Som det låter så är detta ett dansspel. Några tycker kanske att det ser fånigt ut då man dansar och dom som går på dans måste skratta åt det. Men det är ett otroligt kul party spel. Det går ut på att man ska trycka på en av de fyra piltangenterna på en dansmatta som man lägger på golvet. Det finns ett antal kominationer, ibland med två fötter i samtidigt och med halvnoter för att göra det hela svårare. Det första japanska arkadspelet som jag spelade och jag fastnade för det direkt. Valde en söt 5 åring som ska visa er hur man spelar det.

Pop'n music http://www.youtube.com/watch?v=DtMSWyDCAWc
Ett spel som man använder händerna till då man spelar, eller kanske man ska säga handflaterna? Det är en bräda med 9st bucklor som man slår på i takt till musiken. Lite i samma stuk som DDR men det finns några skillnader: man använder händerna, "pilarna/plupparna" som visar när man ska slå går uppifrån och ner, och det finns betydligt fler sätt att tryka på. Om man vill ha en lättare variant av detta spelet kan man sätta på så att man bara har 5st? möjligheter att slå på. Detta var den varianten som jag prövade då jag för första gången spelade det i sommar på ett konvent.

Taikon no Tatsujin http://www.youtube.com/watch?v=XnQnSC0M_0s
Detta är ett trumspel som ska föreställa dom här stora trummorna som man slår i Japan på under festivalerna. Jag köpte detta för någon vecka sedan och tycker att det är otorligt kul. Man slår med två pinnar (i plast dock och inte i trä som dom riktiga) och man ska kombinera slagen till musiken ännu en gång. Man kan slå på trumman i mitten eller på sidorna och man kombinerar enkelslag med dubbelslag, till en massa galna melodier.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback