FLCL Recension

FLCL

Andra titlar: FLCL/ Furi Kuri

Studio: Gainax

Genre: Galen, komedi, mecha?

Författare: Hajime Ueda (animen kom dock först)

”The crazy vespa-woman”, elgitarrer och en kille som det växer ut grejer ur huvudet ifrån är väl en bra sammanfattning av vad den här serien handlar om. Detta är en av dom, om inte den mest utflippade anime serie som jag sett på länge. Den är så konstig att det gör det svårt att försöka skriva ner en recension så att man åtminstone förstår en del av allt man försöker förklara. Men jag får väl försöka nu när jag ändå är igång och skriver.

FLCL eller Furi Kuri handlar om killen Naota. En dag när han är ute med en tjejkompis, hmm..tjejkompis är kanske inte helt rätt ord , hon kanske är lite mer. Så kommer den galna ”vespa” kvinnan, åkandes på just det, en vespa. Haruko som hon heter, kraschar in i Naota och tror att han är död. Hon försöker att återkalla honom till de levandes land med olika metoder men de verkar inre fungera helt och hållet. Så till sist tar hon fram sin elgitarr och drämmer den i huvudet på Naota som vaknar med förskräckelse. Efter den händelsen försvinner hon spårlöst ett tag, och strax därefter börjar det hända konstiga saker på Naotas huvud: grejer börjar växa ut därifrån.

Det där var en kort inledning till FLCL mer vill jag inte berätta eftersom jag är lite rädd för att spoila historien allt för mycket :) . Men hela serien är ett mysterium, man måste nästan se om den ett par gånger för att hänga med i alla svängarna (tycker i alla fall jag). Men det borde inte vara ett stort problem eftersom serien bara är på 6st avsnitt. Själv tycker jag inte om allt för konstiga serier, men denna föll mig ändå i smaken. Så jag rekommenderar den till både fans av liknade serier (som Excel Saga) eller för de som är öppna för annorlunda anime serier.

Andra serier av Gainax:

Neon Genesis Evangelion

Mahoromatic